
Ce legătură există între semințe, vânzarea de mașini și roboții dezvoltați de un „unicorn“
Ce legătură există între semințele de floarea-soarelui, vânzarea de mașini și roboții software dezvoltați de un „unicorn“? Răspunsul este asigurat.
Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney
Răzvan Rusu (43 de ani) a intrat în antreprenoriat la finele anilor ’90, cu o firmă care se ocupa cu distribuția de semințe de floarea-soarelui, Semtex SRL. Avea 23 de ani, un profit lunar de peste 4.000 de euro, iar lucrurile au decurs cât se poate de firesc. A cumpărat echipamente împreună cu un prieten, au angajat trei persoane și au creat un atelier de prăjit și ambalat semințe.
Seara, Rusu era antreprenor și se ocupa de branding și de distribuție, iar peste zi vindea asigurări, în calitate de angajat cu normă întreagă pe postul de inspector la ASIT, actualul Allianz-Țiriac, în Bacău. Absolvent al ASE-ului din Iași, secția de Finanțe-Asigurări, avea să avanseze rapid într-un domeniu încă incipient în România acelor vremuri.
Și-a dat însă seama că antreprenoriatul cere dedicare și nu se poate face în paralel cu un loc de muncă full-time. Și a decis că e timpul pentru schimbare. A renunțat la afacerea cu semințe și la o poziție de management în asigurări și s-a mutat în București, unde a luat totul de la capăt, ca brand manager al importatorului auto MIT Motors INTL. A revenit în antreprenoriat doi ani mai târziu, odată cu fondarea companiei Best Proiect Consulting SRL, prin care făcea intermedieri pe partea de leasing auto.
„Deja cunoscusem foarte mulți clienți din zona asta și lumea nu știa efectiv cu cine să se sfătuiască corect atunci când achiziționa o mașină. La acea vreme, dacă nu erai atent la costuri, puteai să plătești pentru un autoturism și dublul dobânzii“, explică Răzvan Rusu.
BUSINESS PENTRU BUSINESS. Lucra din propriul apartament, aflat în „capătul“ Pantelimonului, iar primii clienți i-au venit aproape imediat, fiindcă avea deja conexiuni în industria auto. Un an mai târziu, Rusu investea 35.000 de dolari într-o nouă afacere, brokerul de asigurări Leader Team Broker. Avea sediul la subsolul unei clădiri de birouri și a durat trei ani să o aducă pe profit.
„Am mers cu ambele firme în paralel o perioadă, pe urmă am vândut prima firmă pe câteva zeci de mii de dolari. Nu puteam abandona un venit sigur. De asemenea, Leader Team a necesitat investiții destul de mari în primii ani datorită legislației de atunci, iar Best Proiect Consulting susținea, practic, celălalt business“, povestește el.
Privind retrospectiv, Rusu recunoaște că a rămas cu regretul că nu și-a permis încă de la început să angajeze oameni calificați, care l-ar fi scutit de „o muncă draconică“, văzându-se nevoit să suplinească singur mai multe departamente din companie.
13 ani mai târziu, Leader Team Broker are 11 angajați și 24 de francizați, oferind atât asigurări obligatorii, precum RCA-uri sau de locuință, cât și asigurări pentru IMM-uri sau alte riscuri complexe, în cazul clienților persoane juridice. Cu birouri în București, Brașov, Deva, Oradea, Satu Mare și Bacău, Leader Team Broker a raportat anul trecut prime subscrise în valoare de 5 milioane de euro. Și, potrivit estimărilor fondatorului, compania va înregistra afaceri de 10-15 milioane de euro în următorii aproximativ cinci ani.
ASIGURĂRI 2.0. Inspirat permanent de ceea ce se întâmplă la Londra, unde spune că „se dă ora exactă în asigurări“, Răzvan Rusu a încercat să aducă și pe piața românească produse unice de cybersecurity – care acoperă amenzile GDPR –, produse pentru aviație, industria navală, asigurări de sănătate internaționale sau pentru evenimente speciale, cum au fost de exemplu UEFA Europa League Romania (2012), White Sensation Romania (2012) sau The Human Body (2013).
Ce legătură există între semințe, vânzarea de mașini și roboții dezvoltați de un „unicorn“