Ce legatura exista intre seminte, vanzarea de masini si robotii dezvoltati de un ,,unicorn”


Ce legatura exista intre semintele de floarea-soarelui, vanzarea de masini si robotii software dezvoltati de un ,,unicorn”? Raspunsul este asigurat.

Acest articol a aparut in numarul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Razvan Rusu (43 de ani) a intrat in antreprenoriat la finele anilor ’90, cu o firma care se ocupa cu distributia de seminte de floarea-soarelui, Semtex SRL. Avea 23 de ani, un profit lunar de peste 4.000 de euro, iar lucrurile au decurs cat se poate de firesc. A cumparat echipamente impreuna cu un prieten, au angajat trei persoane si au creat un atelier de prajit si ambalat seminte.

Seara, Rusu era antreprenor si se ocupa de branding si de distributie, iar peste zi vindea asigurari, in calitate de angajat cu norma intreaga pe postul de inspector la ASIT, actualul Allianz-Tiriac, in Bacau. Absolvent al ASE-ului din Iasi, sectia de Finante-Asigurari, avea sa avanseze rapid intr-un domeniu inca incipient in Romania acelor vremuri.

Si-a dat insa seama ca antreprenoriatul cere dedicare si nu se poate face in paralel cu un loc de munca full-time. Si a decis ca e timpul pentru schimbare. A renuntat la afacerea cu seminte si la o pozitie de management in asigurari si s-a mutat in Bucuresti, unde a luat totul de la capat, ca brand manager al importatorului auto MIT Motors INTL. A revenit in antreprenoriat doi ani mai tarziu, odata cu fondarea companiei Best Proiect Consulting SRL, prin care facea intermedieri pe partea de leasing auto.

,,Deja cunoscusem foarte multi clienti din zona asta si lumea nu stia efectiv cu cine sa se sfatuiasca corect atunci cand achizitiona o masina. La acea vreme, daca nu erai atent la costuri, puteai sa platesti pentru un autoturism si dublul dobanzii”, explica Razvan Rusu.

BUSINESS PENTRU BUSINESS. Lucra din propriul apartament, aflat in ,,capatul” Pantelimonului, iar primii clienti i-au venit aproape imediat, fiindca avea deja conexiuni in industria auto. Un an mai tarziu, Rusu investea 35.000 de dolari intr-o noua afacere, brokerul de asigurari Leader Team Broker. Avea sediul la subsolul unei cladiri de birouri si a durat trei ani sa o aduca pe profit.

,,Am mers cu ambele firme in paralel o perioada, pe urma am vandut prima firma pe cateva zeci de mii de dolari. Nu puteam abandona un venit sigur. De asemenea, Leader Team a necesitat investitii destul de mari in primii ani datorita legislatiei de atunci, iar Best Proiect Consulting sustinea, practic, celalalt business”, povesteste el.

Privind retrospectiv, Rusu recunoaste ca a ramas cu regretul ca nu si-a permis inca de la inceput sa angajeze oameni calificati, care l-ar fi scutit de ,,o munca draconica”, vazandu-se nevoit sa suplineasca singur mai multe departamente din companie.

13 ani mai tarziu, Leader Team Broker are 11 angajati si 24 de francizati, oferind atat asigurari obligatorii, precum RCA-uri sau de locuinta, cat si asigurari pentru IMM-uri sau alte riscuri complexe, in cazul clientilor persoane juridice. Cu birouri in Bucuresti, Brasov, Deva, Oradea, Satu Mare si Bacau, Leader Team Broker a raportat anul trecut prime subscrise in valoare de 5 milioane de euro. Si, potrivit estimarilor fondatorului, compania va inregistra afaceri de 10-15 milioane de euro in urmatorii aproximativ cinci ani.

ASIGURARI 2.0. Inspirat permanent de ceea ce se intampla la Londra, unde spune ca ,,se da ora exacta in asigurari”, Razvan Rusu a incercat sa aduca si pe piata romaneasca produse unice de cybersecurity – care acopera amenzile GDPR -, produse pentru aviatie, industria navala, asigurari de sanatate internationale sau pentru evenimente speciale, cum au fost de exemplu UEFA Europa League Romania (2012), White Sensation Romania (2012) sau The Human Body (2013).

Ce legătură există între semințe, vânzarea de mașini și roboții dezvoltați de un „unicorn“