Cum ajungi de la RCA si CASCO sa asiguri Finala Europa League sau Human Body
Este un business pe care mi l-am dorit, inca de cand am terminat facultatea”, spune Razvan Rusu, fondatorul Leader Team, societate de brokeraj in asigurari care in ultimii ani a dezvoltat o divizie de asigurari complexe, responsabila pentru incheierea politei de asigurare a finalei Europa League 2012 de la Bucuresti, sau pentru Cirque du Soleil ori Human Body.
Razvan Rusu a lucrat inainte pentru unul dintre cei mai mari asiguratori din Romania, apoi in industria auto pana in 2007, cand si-a dezvoltat propria companie pornind la drum cu un singur angajat. “Business-ul a evoluat initial pe segmentul de retail, deoarece nu poti sa ataci zona de corporate fara sa ai cifre sustenabile pe retail care sa-ti intretina practic activitatea. Si din an in an echipa a evoluat atat profesional cat si numeric si am incercat sa ne diferentiem prin produse complexe, intr-o piata extrem de volatila si influentata in mare masura de politica «cel mai mic pret». Am gasit cateva nise foarte atractive si impreuna cu cativa asiguratori, am devenit pionerii asigurarilor de evenimente in Romania”, apreciaza Razvan Rusu (foto).
Afacerile cu evenimente dezvoltate de Leader Team au cunoscut un boom in 2012, odata cu asigurarea celor mai mari evenimente: Finala UEFA Europa League de la Bucuresti, care a fost si deocamdata va ramane cel mai important eveniment fotbalistic de asemenea anvergura in Romania, si celebrele Cirque du Soleil si White Sensation, care s-a repetat si in 2013. Alte evenimente asigurate de broker se incadreaza in sfera concertelor de artisiti internationali.
Leader Team a intrat in top 40 brokeri din Romania in 2012, iar valoarea totala primelor intermediate a depasit 1,75 milioane de euro, in crestere cu 13% fata de anul precedent. In primul semestru din acest an, intermedierile au cumulat 1,1 milioane de euro, iar estimarea companiei pentru finele lui 2013 este de 2 milioane de euro, in ceea ce priveste primele brute intermediate.
“In 1992 cand a venit Michael Jackson in Romania eram in clasa a 11-a si mi-a placut extraordinar de mult evenimentul respectiv. In momentul in care am inceput business-ul mi-am dat seama ca exista practic un vid pe piata si nimeni in Romania nu facea asigurari pentru evenimente de mare amploare. Am inceput sa ne interesam, impreuna cu colaboratori din strainatate si cativa asiguratori care au parut fost deschisi pentru a dezvolta un produs, care nu exista. Primul eveniment de mare amploare pe care l-am asigurat a fost in februarie anul trecut Cirque du Soleil, dupa care a urmat White Sensation, cateva mai mici si totul a culminat cu Europa League”, a spus Razvan Rusu.
Pretul Europa League: 6 milioane de euro
“Sunt foarte multe detalii de care trebuie sa tii cont la un eveniment de o asemenea anvergura. Inseamna o munca de trei – patru saptamani cand trebuie sa studiezi foarte multe aspecte privind riscurile. Tot ceea ce reprezinta evenimente intra in sfera raspunderilor civile, deoarece este o raspundere fata de terti, in primul rand, care ulterior se sparge in mai multe subcapitole in functie de cerintele organizatorului, artistului, de natura evenimentului, de locatie sau de numarul de oameni participanti. Asadar, foarte multe variabile”, afirma managerul Leader Team.
Suma asigurata in medie pentru un eveniment de asemenea anvergura ajunge undeva la 5-6 milioane de euro. Europa League a fost asigurata la valoarea de 5 milioane de lire sterline.
Pe de alta parte, Human Body, expozitie care a inclus peste 200 de exponate – corpuri umane reale, la Muzeul National de Istorie Naturala “Grigore Antipa” din Capitala a durat patru luni de zile, comparativ cu organizarea unui eveniment care dureaza o singura zi. “A fost asigurat pe toata perioada pe niste riscuri foarte speciifice si complicate: sa nu existe de exemplu, variatii de temperatura. S-a realizat si o inspectie de risc foarte amanuntita la Antipa, sa vedem daca muzeul intruneste toate conditiile cerute de partea canadiana, GForce Exhibitions, proprietar al exponatelor”.
Urmatorul eveniment asigurat de Leader Team este Pink Martini care se va desfasura pe 15 octombrie anul curent. In acelasi timp, “exista foarte multe evenimente care nu sunt asigurate si aici vorbim de festivalurile de bere, de exemplu, sau de concerte mici ale primariilor unde se intampla foarte multe probleme. Apoi, desfasurarea unui eveniment este dependenta de vreme. Foarte multe evenimente se anuleaza din cauza conditiilor atmosferice. Daca sunt afara si ploua nu ai ce sa mai faci. Si multe nu se pot repeta. Exista o asigurare speciala si pentru asa ceva, denumita peste tot in lume: Event Cancelation”, spune Rasvan Rusu.
De ce mai mult corporate si nu retail?
Pe viitor, compania va continua sa isi dezvolte ambele divizii. Pentru partea de retail va fi pusa la punct o platforma de comunicare cu clientii, urmata de o extindere teritoriala. Iar pentru divizia de asigurari complexe, Leader Team are in vedere incheierea unor parteneriate cu companii de asigurare din Europa si Romania specializate in produse financiare.
Conform declaratiilor lui Razvan Rusu, Leader Team se bucura de o rata de reinnnoire a politelor de peste 80%, fata de media pietei de doar 50%. “Cand vinzi foarte mult retail, unde exista o concurenta mare, rata de reinoire este foarte mica, desi segmentul de retail reprezinta pentru un broker motorul de dezvoltare. In prezent, divizia de corporate se indreapta spre 30% din volumul total de business al companiei”.
Structura primelor intermediate de broker pe categorii / clase de asigurari, in 2012 este de 55 % – CASCO; 20%- RCA; 20% Property; 2%- Raspunderi civile; 2 % Garantii; 1 % altele, in timp ce in primele sase luni din 2013: 53.5 % – CASCO; 19% – RCA; 17,5% – Property; 2% – Raspunderi civile; 7% Garantii; 1% altele. Pe garantii, compania a inregistrat o crestere de 72 % fata de S1 al 2012.