Riscul în afaceri - Identificarea și minimizarea fenomenului în afacerile din domeniul IT

Riscul in afaceri – identificarea si minimizarea fenomenului in afacerile din domeniul IT


Domeniul afacerilor, in special cel in care activeaza firmele ce ofera servicii si produse din zona IT, este supus anumitor riscuri specifice, care ar putea afecta intr-un mod semnificativ sansele de profit, in cazul in care factorii decizionali nu iau masuri pentru identificarea acestora si pentru reducerea lor prin apelarea la diverse solutii. Mediul economic, tehnologic, operational, financiar si legal este o sursa de astfel de probleme ce trebuie sa fie luate in serios si abordate in asa fel incat sa se reduca sansele de aparitie sau, daca totusi ele apar, efectele sa fie unele minore si usor de indepartat.

Articolul de mai jos ofera informatii utile managerilor si antreprenorilor din domeniul IT in legatura cu problema riscurilor in afaceri, atat din punct de vedere general, cat si cu privire la domeniul lor de activitate. Astfel, se va descoperi ce inseamna riscul intr-o afacere si de ce este importanta identificarea situatiilor de risc.

In plus, se va putea consulta o lista cu principalele tipuri de riscuri la care se supun afacerile din domeniul IT, precum si solutii utile de manageriere a acestora, in special din punctul de vedere al asigurarilor specializate si destinate acestui domeniu.

1. Riscurile in afaceri – ce reprezinta si de ce este importanta identificarea acestora?

Riscul in afaceri - oameni, birou, laptopuri

Business-urile sunt o parte a economiei supusa aparitiei unor imprejurari neasteptate si unor riscuri cu urmari nedorite, ce influenteaza negativ performantele de afaceri, impiedica atingerea obiectivelor propuse si pun in pericol profitabilitatea organizatiei. Riscurile sunt prezente in orice companie si in diverse sectoare economice, astfel ca pot exista riscuri in afacerile din domeniul constructiilor sau in agricultura.
Dar aceste riscuri sunt prezente in mod special in acele domenii in care schimbarile majore intervin pe neasteptate, domeniul IT fiind din acest punct de vedere unul sensibil si unul in care solutiile sunt mai greu de aplicat.

1.1. Riscurile unei afaceri – ce sunt riscurile si cand pot aparea?

Riscul in afaceri este identificat in studiile de specialitate economice ca fiind probabilitatea sporita a aparitiei unor evenimente nedorite sau incerte, care pot afecta aspectele financiare si operationale ale unei companii. Avand in vedere complexitatea lumii afacerilor, aceste riscuri pot proveni dintr-o varietate de surse, cum ar fi modificarile mediului economic, aparitia unor tehnologii disruptive, concurenta mai mult sau mai putin loiala, incalcarea intentionata sau neintentionata a legilor sau infractionalitatea.

Aceleasi studii precizeaza cat de importanta este o evaluare corecta si obiectiva a domeniului pentru identificarea corespunzatoare a riscurilor, planificarea din timp in vederea abordarii corecte a situatiilor nedorite, precum si luarea acelor masuri care permit mentinerea sub control a efectelor negative ce rezulta in aceste cazuri.

1.2. Riscurile intr-o afacere din domeniul IT – importanta identificarii lor

Importanta identificarii riscurilor in afaceri este semnificativa in orice domeniu, cu atat mai mult in cel IT, in care sunt implicate anumite elemente care ar putea duce la efecte extrem de distructive, chiar si in cazul celor mai mici greseli. Printre motivele ce pot fi evidentiate in acest sens se numara:

  • Companiile din domeniul IT lucreaza in cele mai multe cazuri cu date si informatii valoroase si sensibile in acelasi timp. Clientii incredinteaza companiilor IT elemente ce nu ar trebui sa fie publice, deoarece afacerile lor ar avea de suferit. Modul de pastrare a acestor date pe suport electronic le face sensibile in fata atacurilor cibernetice si, din acest motiv, firmele din domeniul IT trebuie sa identifice din timp posibilele riscuri pentru a lua masurile necesare impiedicarii accesului neautorizat la informatii;
  • In cazul in care ar aparea evenimente neprevazute, de genul unor esecuri tehnice sau a unor atacuri cibernetice, firmele din domeniul IT ar putea avea perturbate operatiunile, existand chiar si posibilitatea de a intra in faliment. Prin luarea unor masuri de identificare a riscurilor se poate asigura continuitatea si disponibilitatea serviciilor oferite catre clienti;
  • Bresele de securitate in domeniul IT s-au dovedit a fi de-a lungul timpului elemente care afecteaza reputatia unei firme. Pentru a se evita pierderea increderii clientilor actuali si a celor potentiali este necesara o gestionare corecta a riscurilor din toate punctele de vedere;
  • Domeniul IT este supus unei legislatii speciale. Regulamentele de tip GDPR sunt obligatoriu de respectat, iar abordarea corecta a domeniului riscurilor scuteste incalcarea acestor principii si evitarea unor sanctiuni usturatoare.

2. Tipuri de riscuri in afacerile din domeniul IT

Riscul in afaceri - laptop

Afacerile din domeniul IT sunt extrem de complexe din cauza tehnologiei implicate si a prezentei unor clienti diversi, atat in ceea ce priveste tipul de industrie in care activeaza, cat si dimensiunile acestei afaceri.
Astfel, companiile de acest tip sunt supuse unei varietati de riscuri specifice, fiecare dintre acestea trebuind sa fie luate in considerare si abordate in asa fel incat sansele de aparitie sa fie reduse la minimum si daca, totusi, acestea apar, urmarile sa fie abordabile si sa nu provoace pierderi insemnate.

2.1. Riscuri tehnologice intr-o afacere din domeniul IT

Tehnologia este o parte semnificativa a afacerilor din domeniul IT, acesta fiind motivul care face ca riscurile tehnologice sa fie cele mai periculoase, cu cele mai grave urmari. Pentru minimizarea riscurilor, companiile trebuie sa implementeze programe de securitate cibernetica, sa tina cont de schimbarile din domeniul infrastructurii pentru a o aduce la cele mai inalte niveluri si sa monitorizeze in mod permanent modalitatea de functionare a sistemelor.

Printre riscurile des intalnite, de care trebuie sa se tina cont printr-o planificare si o abordare integrata se numara:

  • Esecurile tehnice sunt cele mai des intalnite riscuri, acestea putandu-se produce atat in domeniul hardware, cat si in cel software. In prima categorie se inscrie aparitia unor defectiuni ale serverelor, echipamentelor de retea si mediilor de memorie, ce pot duce la intreruperea serviciilor destinate clientilor sau chiar la pierderi iremediabile de date. Esecurile de soft sunt cauzate, in special, de erori de programare, urmarile putand fi, uneori, complexe si greu de remediat;
  • Un alt risc tehnologic este legat de securitatea cibernetica. Serverele firmelor din IT sunt sensibile in fata unor atacuri, ca de exemplu hacking, malware, ransomware sau phishing;
  • Printre exemplele de riscuri ce pot fi intalnite deseori sunt si cele ale erorilor umane in ceea ce priveste administrarea sistemelor sau gestionarea datelor. Eroarea umana poate fi cauzata de lipsa de experienta a unor angajati sau de oboseala extrema la care sunt supusi adeseori lucratorii din acest domeniu.
  • Masurile ce trebuie sa fie luate pentru managerierea riscurilor tehnologice sunt legate de implementarea unor sisteme puternice de securitate cibernetica, precum si asigurarea unui backup de date, in asa fel incat acestea sa poata fi recuperate fara probleme in cazul in care se pierde accesul realizat in mod obisnuit.

2.2. Riscuri operationale si de resurse umane intr-o afacere din domeniul IT

Domeniul operational si al resurselor umane este unul sensibil in afacerile de tip IT, deoarece ofera posibilitatea producerii unor urmari nedorite, in cazul in care factorii de decizie nu identifica din timp situatiile problematice si nu iau masurile necesare pentru managerierea lor.

Printre riscurile operationale se numara aparitia erorilor umane, existenta unei infrastructuri tehnologice invechite, care nu face fata provocarilor actuale si ofera performante scazute, precum si numeroase vulnerabilitati si dependenta de terte parti care duce la aparitia unor riscuri cu privire la securitatea si stabilitatea firmei.

Riscurile de resurse umane sunt la fel de importante, in special in ceea ce priveste recrutarea personalului si retentia acestuia. Domeniul IT este caracterizat de o concurenta puternica in ceea ce priveste obtinerea accesului la angajati talentati si experimentati. De multe ori, se poate ajunge la pierderea unor specialisti ce au deprins o experienta bogata in firma, de care se va bucura o alta companie.

Pierderea unor angajati cu cunostinte valoroase este in foarte multe cazuri greu de suportat, deoarece inlocuitorii nu au intotdeauna toate cunostintele necesare pentru continuarea normala a operatiunilor. Nu trebuie uitata posibilitatea aparitiei unor fraude interne, ce ar putea duce la aparitia unor urmari semnificative.

Printre masurile ce trebuie sa fie luate pentru minimizarea acestor riscuri se numara implementarea unor practici solide de management si dezvoltarea unei relatii pozitive intre conducere si angajati.

2.3. Riscuri financiare si de piata intr-o afacere din domeniul IT

Riscurile financiare si de piata pot avea urmari negative in afacerile din domeniul IT. Printre exemplele ce trebuie sa fie abordate corespunzator se numara costurile ridicate ale finantarii unei astfel de afaceri, avand in vedere ca tehnologia de ultima generatie este una foarte scumpa, dar necesara, pentru ca firma sa ramana relevanta in raport cu competitia.

In ceea ce priveste piata, domeniul este caracterizat de o competitie foarte puternica, in care activeaza atat firme mici, dar foarte inovative, cat si multinationale care au o putere economica zdrobitoare. Profitabilitatea poate fi astfel afectata prin pierderea clientilor ce aleg alte firme sau prin obligativitatea scaderii preturilor in vederea pastrarii acestora.

Printre solutiile ce pot fi aplicate in acest sens se numara monitorizarea constanta a pietei pentru identificarea informatiilor relevante si diversificarea serviciilor oferite, in special prin folosirea unor tehnologii noi, ce ar putea sa atraga.

3. Riscurile afacerii si importanta asigurarilor de raspundere profesionala pentru firmele din domeniul IT

Asigurarile sunt instrumente valoroase in domeniul afacerilor, acestea putand reprezenta metode ideale de abordare corecta a unor evenimente neasteptate, cu urmari negative. Firmele ce activeaza in acest domeniu general al asigurarilor au dezvoltat servicii specifice, adresate firmelor din domeniul IT, ce se diferentiaza de cele normale prin instrumentele speciale incorporate.

Asigurarile ofera protectie financiara si permit reluarea rapida a activitatii in cazul in care au loc daune majore din diverse motive, cum ar fi cele de securitate sau cele in care este implicata eroarea umana. Studiile au aratat ca firmele din domeniul IT care apeleaza la asigurari specializate au o reputatie mai buna, ce se observa prin increderea acordata de partenerii de afaceri si de catre clienti. Acestia stiu ca firma este pregatita sa faca fata evenimentelor neprevazute si ca nu va fi necesara cautarea altui furnizor de servicii si tehnologii.

Firmele din domeniul IT au la dispozitie o oferta bogata, alegerea urmand a fi facuta prin luarea in considerare a unor criterii esentiale. Printre acestea se numara, in special, capacitatea firmei de a acoperi o varietate de riscuri. Asigurarile sunt utile in diverse domenii, iar printre exemple pot fi mentionate asigurarea de raspundere profesionala IT, asigurarile pentru constructii sau asigurarile agricole, cu ajutorul carora sunt manageriate riscurile in aceste ramuri ale economiei.

Alte criterii care trebuie sa fie luate in considerare sunt:

  • Disponibilitatea unor polite complexe, ce acopera numeroase elemente, precum raspunderea profesionala, raspunderea generala, domeniul cyber si cyber crime, precum si raspunderea angajatorului;
  • Posibilitatea asigurarii oricarei companii, indiferent de forma juridica de organizare (PFA, SRL sau SA);
  • Limite de raspundere variabile, in functie de necesitati;
  • Acoperirea politelor sa fie valabila la nivel national si international (acest element este benefic in cazul incheierii unor contracte cu companii din strainatate, care solicita existenta unei asigurari de raspundere);
  • Firma de asigurari trebuie sa fie una ce si-a dovedit responsabilitatea, in acest sens putand fi consultate ratinguri acordate pe piata internationala a asiguratorilor.

Antreprenorii din domeniul IT trebuie sa stie ca asigurarile specializate ofera o acoperire completa si complexa pentru intreaga activitate. Printre exemplele de riscuri incluse se numara acoperirile pentru daunele provocate de atacurile cibernetice, daune provocate de erori umane (utilizare defectuoasa, neglijenta angajatilor, pierderea unor date valoroase), acoperiri pentru echipamentele electronice, pierderea sau furtul de documente.

In concluzie, firmele din domeniul IT trebuie sa abordeze riscurile in afaceri in asa fel incat sa micsoreze aparitia lor sau, daca acestea apar, sa foloseasca instrumente, precum asigurarile, pentru rezolvarea rapida a problemelor.

Surse foto: unsplash.com