Telemedicina - ce este și cum funcționează Descoperă ce avantaje și dezavantaje are sistemul telemedical pentru medici și pacienți!

Telemedicina – ce este și cum funcționează? Descoperă ce avantaje și dezavantaje are sistemul telemedical pentru medici și pacienți!


Deoarece toată lumea se confruntă cu probleme de sănătate, serviciile medicale sunt indispensabile. În prezent, datorită evoluției tehnologiei și a internetului a apărut telemedicina, un sistem prin care oamenii pot beneficia de asistență medicală prin intermediul convorbirilor telefonice, a apelurilor video sau a mesajelor text. Telemedicina poate fi utilă în multe situații, de la simple sfaturi legate de anumite boli ale pacienților la monitorizarea stării de sănătate a bolnavilor cronic sau chiar interpretarea unor analize medicale. În acest articol vei afla mai multe informații despre telemedicină în general, despre sistemul practicat în România și despre principalele avantaje și dezavantaje ale acestuia, atât pentru pacienți, cât și pentru medici.

1. Telemedicina în România – ce este și ce servicii medicale pot fi accesate prin intermediul ei?

1. telemedicina - medic, laptop, casti, ochelari

Telemedicina reprezintă o soluție pentru problemele medicale care nu sunt urgente și care nu necesită vizitarea unui medic. Aceasta nu înlocuiește o consultație față în față, ci poate fi o bună completare a ei. Principalul scop al telemedicinei este de a facilita îngrijirea unui pacient atunci când cadrul medical se află într-o locație diferită. Există mai multe servicii medicale de telemedicină în România pe care le poți accesa printr-o asigurare de sănătate privată, inclusiv o a doua opinie medicală a unor medici din străinătate atunci când nu ești sigur de tratamentul sau diagnosticul primit în țara.

1.1. Ce este telemedicina și când a apărut?

Telemedicina înseamnă furnizarea de servicii medicale la distanță prin intermediul unei comunicări în timp real între pacient și furnizorul de servicii medicale, folosindu-se mijloacele electronice audio și vizuale. Prin intermediul infrastructurii de telecomunicații, pacienții beneficiază de un acces mult mai rapid la consultații medicale, stabilirea unui tratament, metode de prevenire a anumitor boli, monitorizarea stării de sănătate și altele.

Deși serviciile de asistență medicală la distanță pot părea o tendință destul de recentă, în realitate practica telemedicinei datează de mai bine de un secol, urmând îndeaproape istoria și evoluția tehnologiilor de comunicare și informare. Dat fiind faptul că sănătatea reprezintă o preocupare principală, nu este de mirare că profesioniștii din domeniul medical au recunoscut foarte repede potențialul acestor mijloace moderne și le-au valorificat pentru a furniza servicii medicale la distanță.

Termenul de telemedicină a fost inventat în anii 1970 și vine din latinescul “medicus” și grecescul “tele” care se traduce prin expresia “vindecare la distanță”. Noile invenții în domeniul instrumentelor de comunicare, cum ar fi telegraful sau telefonul, au dat startul sistemului telemedical, care a fost folosit inițial de către armată în scopuri medicale.

După un lung progres de-a lungul timpului, telemedicina s-a răspândit în întreaga lume odată cu apariția internetului. Acest lucru a facilitat transmiterea datelor medicale și comunicarea prin intermediul transmisiunilor video în direct. Fără îndoială, internetul a îmbunătățit considerabil eficiența serviciilor de telemedicină, contribuind la furnizarea asistenței medicale la distanță într-un mod mult mai rentabil și ușor.

În prezent, distanța dintre medici și pacienți nu mai reprezintă o barieră, deoarece telemedicina face posibilă primirea de îngrijiri medicale acasă sau în orice altă locație privată.

1.2. Telemedicina în România – ce servicii medicale poți accesa prin acest sistem?

În România, telemedicina s-a făcut cunoscută în lumea medicală după declanșarea pandemiei Covid 19, devenind o metodă de a îmbunătăți comunicarea medic-pacient, destul de dificil de realizat în contextul de la momentul respectiv. Acest sistem și-a dovedit însă eficiența, menținându-se și în prezent. Prin intermediul lui, oamenii pot intra în contact cu medicii, fără a fi necesară prezența fizică într-un cabinet.

Astfel, telemedicina a devenit o practică adoptată atât de furnizorii privați de servicii medicale, cât și de cei de stat. O consultație la distanță poate implica mai mult decât o simplă convorbire între medic și pacient, uneori fiind necesară transmiterea unor analize și investigații sau a istoricului medical.

1. telemedicina in Romania - tableta, pacient, pat

Telemedicina a fost reglementată legal în România, stabilindu-se posibilitatea ca unitățile sanitare publice și private să acorde asistență medicală prin acest sistem, indiferent dacă au contract sau nu cu casa de asigurări de sănătate. Potrivit normelor introduse, definiția telemedicinei este totalitatea serviciilor medicale la distanță ce au ca scop stabilirea unui diagnostic, a unui tratament, monitorizarea anumitor afecțiuni sau transmiterea de recomandări privind metode de prevenție ale unor boli.

Prin telemedicină, există posibilitatea de a accesa servicii medicale precum:

  • Cardiologie;
  • Chirurgie;
  • Oncologie;
  • Diabet și boli de nutriție
  • Ortopedie;
  • Dermatologie;
  • Alergologie;
  • Psihiatrie;
  • Psihologie;
  • Medicină generală;
  • Medicină internă;
  • Gastroenterologie;
  • Nefrologie;
  • Alte specialități medicale.

1.3. Ce tipuri de consultații medicale există în telemedicină?

Este important să știi că telemedicina nu se pretează anumitor situații precum urgențe medicale, înrăutățirea bruscă a stării de sănătate, accidente rutiere sau casnice sau modificări bruște ale stării de sănătate. Aceste împrejurări sunt cazuri speciale care necesită o examinare fizică într-un spital sau într-o clinică.

Această formă modernă de furnizare a unor servicii medicale este utilă persoanelor care au nevoie de o consultație la distanță în vederea punerii unui diagnostic și a stabilirii unui tratament eficient. De asemenea, este de folos celor care au nevoie de o monitorizare mai atentă a stării de sănătate, a celor care suferă de afecțiuni cronice și care urmează un anumit tratament, precum și pacienților care au nevoie de interpretarea rezultatelor medicale. În unele cazuri, poți consulta chiar medici din străinătate pentru a doua părere medicală.

Iată câteva exemple concrete de servicii medicale pe care le poți accesa prin telemedicină:

  • Stabilirea unui diagnostic și a unui tratament adecvat ca urmare a apariției unor simptome generale precum: greață, vărsături, dureri de cap, palpitații, dureri de spate, astenie, amețeli.
  • Stabilirea unui diagnostic și a unui tratament corespunzător în urma apariției unor simptome mai specifice precum: răni în anumite părți ale corpului, alergii, erupții cutanate, dureri de ureche, durere în gât, tuse sau simptome oculare.
  • Monitorizarea unor boli cronice ale pacientului.
  • Monitorizarea evoluției unui tratament pentru diverse afecțiuni.
  • Interpretarea rezultatelor unor investigații medicale.
  • Recomandări privind menținerea efectelor anumitor tratamente.
  • Recomandări pentru prevenirea riscurilor de îmbolnăvire.
  • Consiliere psihologică.

În funcție de situație, medicul poate recomanda și o consultație medicală față în față după cea realizată prin telemedicină.

Prin serviciile de asistență medicală la distanță, pacienții pot accesa diverse tipuri de consultații cum sunt cele video, prin care discută cu un specialist despre problema pe care o au, cele audio, prin intermediul apelurilor telefonice, sau consultații text, care se pot face prin mesaje, chat medical sau email-uri.

2. Telemedicina – principalele avantaje și dezavantaje  pentru medici și pacienți

Impactul și beneficiile telemedicinei sunt de necontestat. Serviciile de asistență medicală online sau prin telefon îmbunătățesc accesul la informații și la tratamente medicale, facilitează monitorizarea pacienților de la distanță și ajută medicii și pacienții să economisească timp și bani. Chiar dacă telemedicina nu înlocuiește un consult medical clasic, aceasta are o mulțime de beneficii atât pentru clienți, cât și pentru furnizorii de servicii medicale.

2.1. Avantajele telemedicinei

Utilitatea telemedicinei pentru sistemul de sănătate și pentru societate este evidentă, chiar dacă aceste servicii se confruntă încă cu multe provocări în ceea ce privește integrarea lor în sistemul de sănătate. Un beneficiu clar este faptul că telemedicia îmbunătățește accesul la tratamente specializate în zonele rurale, unde, de regulă, nu există specialiști. De asemenea, prin monitorizarea la distanță a pacienților cu boli cronice se poate reduce numărul de internări în spitale prin îmbunătățirea calității vieții acestora.

Iată care sunt mai concret toate avantajele implementării unui sistem eficient de telemedicină din perspectiva pacientului:

  • Se economisește timp și bani prin eliminarea cheltuielilor de deplasare și a cheltuielilor asociate. Acest lucru este util și pentru pacienții cu probleme medicale minore, care nu necesită îngrijiri urgente și pentru verificări de rutină pentru pacienții cu afecțiuni cronice.
  • Accesul se face mult mai simplu și mai rapid. Telemedicina oferă posibilitatea de a furniza servicii medicale pacienților care locuiesc în zonele rurale sau mai îndepărtate de un cabinet sau de o clinică medicală. De asemenea, pacienții care nu se pot deplasa la o programare din cauza stării lor de sănătate pot primi îngrijiri la care altfel nu ar avea acces.
  • Prin intermediul telemedicinei, pacienții pot beneficia mai ușor de îngrijire preventivă.
  • Scade riscul de contaminare. Prin intermediul telemedicinei, persoanele bolnave pot beneficia de asistență fără a se deplasa la o unitate medicală, eliminându-se riscul de a infecta alte persoane sau de a se infecta ele însele. O expunere mai mică la germeni ajută pe toată lumea, în special pe cei bolnavi cronic, gravidele, vârstnicii sau imunocompromișii.
  • Oferă un grad mai mare de confort. Posibilitatea de a beneficia de o consultație medicală chiar din propria locuință crește gradul de confort al pacientului, îmbunătățind comunicarea cu specialistul.
  • Prin telemedicină, părinții pot beneficia de răspunsuri sau chiar de un diagnostic și un tratament pentru copiii lor atunci când aceștia se îmbolnăvesc. În loc să caute pe internet informații care este posibil să nu fie relevante, părinții pot folosi serviciile de telemedicină pentru a se conecta rapid cu medici.

2. ce este telemedicina - femeie, fetita, laptop, termometru

Furnizarea de servicii medicale la distanță oferă beneficii și în ceea ce privește medicii:

  • Permite o monitorizare mai bună a pacientului.
  • Asigură o comunicare mult mai eficientă între doctor și pacient, lucru care poate constitui o bază excelentă pentru un viitor tratament.
  • Oferă medicilor posibilitatea de a educa pacienții și de a le oferi informații utile mult mai rapid și exact atunci când au nevoie de ele.
  • Pacienții pot fi direcționați mult mai ușor către departamentul sau specialistul potrivit.
  • Telemedicina facilitează accesul medicilor la dosarul pacientului.
  • Prin asistență medicală accesibilă și eficientă, în multe cazuri, clinicile pot asigura un grad de satisfacție mai mare al pacienților.

2.2. Dezavantajele telemedicinei

Ca orice ramură a sistemului de sănătate, și telemedicina are unele dezavantaje. Chiar dacă beneficiile le depășesc cu mult, este important să fii conștient și de anumite neajunsuri.

Prin urmare, telemedicina se confruntă cu următoarele provocări:

  • Consultația online nu este valabilă pentru orice afecțiune, uneori fiind necesară o vizită în cabinetul medical pentru un diagnostic și un tratament corect.
  • Pentru a beneficia de serviciile medicale online la domiciliu, persoanele implicate trebuie să aibă cunoștințe digitale. Acest lucru reprezintă un impediment pentru persoanele mai vârstnice.
  • În lipsa unei interacțiuni fizice între medic și pacient, încrederea se poate câștiga mai greu.

Pe măsură ce furnizorii de servicii medicale devin mai interesați să găsească modalități mai eficiente de a oferi asistență medicală, rolul telemedicinei crește foarte mult și va continuă să crească și în următorii ani. Odată cu evoluția acestui domeniu, va fi însă nevoie și de o supraveghere mai atentă a reglementărilor pentru a se asigura protecția pacienților. Astfel, va fi nevoie de platforme de comunicare sigure care să poată garanta confidențialitatea și securitatea datelor personale ale părților implicate, precum și respectarea drepturilor și a libertăților fundamentale, conforme cu legislația în vigoare.

Cu alte cuvinte, telemedicina reprezintă o alternativă rapidă, comodă și eficientă la serviciile medicale clasice și ar putea juca un rol important în domeniul sănătății pe măsură ce va fi aplicată la o scară largă. Chiar dacă are unele limitări, beneficiile acesteia sunt variate. De la o mai bună monitorizare a stării de sănătate a unui pacient până la creșterea gradului de confort a acestuia, există numeroase avantaje pentru care telemedicina aduce un plus de valoare.

Sistemul telemedical este o modalitate de a oferi îngrijire de înaltă calitate pacienților, care pot intra mai ușor în contact cu specialiștii pentru a căuta o rezolvare rapidă a problemelor lor de sănătate fără a părăsi confortul casei. Viitorul acestui sistem este plin de posibilități odată cu apariția echipamentelor moderne de comunicații.

 

În concluzie, utilizarea telemedicinei a apărut în urmă cu mulți ani dar aceasta a devenit foarte populară în timpul pandemiei Covid 19. Acest sistem nu reprezintă un înlocuitor al consultațiilor clinice în persoană, dar poate fi un plus important în îngrijirea pacienților. Telemedicina are numeroase avantaje, oferind acces la opinia unui specialist și la recomandările medicale aferente, fiind o opțiune mai comodă și mai economică.

Sursa foto: pexels.com.