Razvan Rusu, Leader Team: Cum devin companiile mici societati de asigurare daca renunta la CASCO
In ultimul an am intalnit destul de des o situatie noua. Foarte multe companii cu parcuri auto serioase prefera sa nu mai incheie asigurari CASCO. Asta inseamna ca isi asuma riscul daunelor in loc sa plateasca o societate de asigurari.
Pana la urma, motivul pentru care se intampla asta nu este greu de inteles. Orice companie bine condusa are un buget alocat pentru parcul auto. Din acest buget se platesc leasing-uri, daca este cazul, intretinerea masinilor, taxe de drum, impozite, RCA si CASCO. Doar ca pentru unul dintre acesti parametri, RCA-ul, costurile au crescut atat de mult incat ajung sa depaseasca bugetul. Iar companiile au fost fortate sa gaseasca o solutie inedita pentru singurul cost care nu este obligatoriu, asigurarea CASCO. Asadar, prefera sa puna deoparte banii pe care ar fi trebuit sa ii plateasca pentru CASCO pentru intreaga flota si sa repare masinile pe cheltuiala lor in cazul unor daune. Practic in loc sa plateasca o societate de asigurari sa isi asume riscul, si-l asuma companiile sperand ca la final suma platita sa fie mai mica.
Trebuie sa intelegem ca asigurarile, la baza, sunt 99% calculatie si 1% inspiratie. Este un calcul al probabilitatilor, extrem de complicat in unele cazuri, dar care pleaca de la un principiu simplu: ce sanse sunt ca evenimentul asigurat sa se produca? Daca se produce, societatea de asigurari pierde bani, daca nu se produce, castiga bani. Iar aici intervine acel 1% care tine de inspiratie, incheie polita si isi asuma riscul sau nu? Si clientii fac exact acelasi calcul, doar ca din sens invers.
Si iata cum companiile devin mici societati de asigurare pentru propriile parcuri auto. Am stat de vorba cu manageri de top care au recurs la aceasta solutie incercand sa aflu datele si motivele din spate. Au fost luate in calcul numarul si tipul daunelor din ultimii ani versus sumele platite pentru CASCO, la care se adauga un alt aspect: responsabilizarea angajatilor. Fara o asigurare CASCO in spate, managerii spera ca angajatii lor vor conduce mai atent, mai responsabil si numarul incidentelor va scadea. In final, si aici intervine partea de inspiratie, au decis sa riste. Ce-i drept, in multe cazuri am inteles si ca aceasta era singura solutie.
Totusi, realitatea s-ar putea sa fie alta. Angajatii s-ar putea sa fie stresati, cu o productivitate mult mai scazuta, mai ales daca la un moment dat compania incepe sa ii penalizeze pentru daune incercand sa isi reduca si mai mult costurile. Ceea ce s-ar putea sa duca la o scadere semnificativa a cifrei de afaceri, dar asta vom vedem de-abia peste un an sau doi.
Acum, intorcandu-ne la piata asigurarilor, din punctul meu de vedere acesta este un semnal de alarma, mai ales pentru ca nu este un caz izolat. Practic, cresterea pretului RCA aduce pierderi chiar societatilor de asigurari. Toate companiile care au parcuri auto sunt dependente de masini, ceea ce inseamna ca trebuie sa achite asigurarea RCA. Daca acest cost a crescut peste cat poate afacerea sa suplineasca, el trebuie acoperit din alte locuri. Problema este ca riscam sa intram intr-un cerc vicios, pe masura ce creste costul asigurarilor obligatorii, va scadea numarul politelor facultative. Problema este ca dupa cum stim politele obligatorii sunt cel mai putin profitabile pentru toata industria asigurarilor.
Fiecare client, companie sau persoana fizica are un buget pe care e dispus sa il dea pe asigurari, facultative sau obligatorii. Daca este depasit, inseamna ca banii vor fi luati din alta parte, iar politele facultative sunt printre primele vizate. Sunt prea putine cazurile in care veniturile sunt atat de mari incat costurile cu asigurarile sunt irelevante si nu cred ca piata asigurarilor trebuie sa mizeze pe asta.
Pe termen lung, o astfel de situatie poate fi o pierdere pentru ambele parti. Industria asigurarilor poate scadea si cu efecte negative pe termen lung, iar companiilor li se poate parea o idee buna sa gestioneze riscul pana la primele daune cu adevarat mari, intr-un moment usor nepotrivit. Cand nu mai esti asigurat, cateva daune una dupa alta pot destabiliza compania.
Pe scurt, cred ca pentru companii nu este solutie viabila deoarece tine prea mult de noroc, iar pe alta parte, societatile de asigurare trebuie sa analizeze mai in detaliu ce efecte pe termen lung au preturilor ridicate ale asigurarilor obligatorii.